Search This Blog

Wednesday 27 April 2011

Wanita Sebesar-Besar Fitnah. Wanita Bertelanjang Pada Masa Hampir Kiamat

KENYATAAN Rasulullah s.a.w.:
“Terdapat dua jenis manusia di kalangan ummatku yang tidak akan memasuki syurga dan tidak sama sekali mencium bau syurga walaupun jarak datangnya haruman syurga itu 500 tahun, iaitu pertamanya ialah mereka yang di tangannya ada tali cambuk menyerupai ekor lembu (yang mereka gunakan secara zalim untuk mencemeti orang ramai). Kedua ialah ramai di antara wanita walaupun mereka memakai pakaian namun kelihatan seperti telanjang. Mereka akan tergoda dengan orang asing dan orang asing akan tergoda dengan mereka. Mereka akan menaikkan tengkuk mereka tatkala berjalan.”
(Muslim Jilid 4)

Rasulullah s.a.w. bersabda:
“Tidaklah aku tinggalkan selepasku akan fitnah bagi lelaki yang terlebih besar daripada fitnah wanita.”
(Hadis)

Rasulullah s.a.w. menegah lelaki pergi mengunjungi rumah wanita asing. Seorang bertanya kepada baginda, “Walaupun yang pergi itu adik atau abang si suami?” Rasulullah s.a.w. menjawab: “Dia adalah seumpama maut bagi wanita tersebut.”
(Bukhari)

Sebagaimana sukar bagi seseorang itu untuk menyelamatkan dirinya daripada maut, jika seseorang wanita itu tidak mengambil berat dengan purdah (atau aurat) di depan iparnya samada yang tua atau muda maka berkemungkinan besar risiko yang dia akan terjebak ke dalam dosa.

Rasulullah s.a.w. bersabda:
“Wanita itu adalah sesuatu yang perlu disembunyikan. Jikalau dia keluar, maka syaitan akan memandang kepadanya dan berusaha untuk menyesatkannya.”
(Tirmizi)

Renungilah sabdaan-sabdaan Rasulullah s.a.w. dalam hubungannya dengan keadaan semasa ini. Selain Eropah, Amerika, Kanada dan lain-lainnya apakah keadaan negara kita sekarang ini? Tidak menutupi aurat, langsung tidak ada perasaan malu, tidak bermaruah, pakaian yang terkebawah daripada leher. Yang menampakkan aurat dada dan menampakkan bentuk badan, fesyen rambut yang mempesonakan, penggunaan barang-barang solek yag melampau.

Dengan tingkah laku dan peragaan yang demikian, maka wanita menjadi objek tontonan mata di mana-mana; di kedai-kedai, pawagam, taman-taman dan sebagainya. Kelakuan dan tuju arah beginilah yang disebut oleh Rasulullah s.a.w. bahawa wanita yang sedemikianlah yang condong kearah menggoda orang asing dan orang asing juga tergoda dengan mereka. Fitnah ini semakin meningkat hari demi hari dan akan terus meningkat.

Tetapi kewujudan wanita-wanita yang solehah adalah seumpama satu titik di dalam suatu baldi adalah merupakan satu rahmat.

Adalah diriwayatkan daripada Ummi Salamah r. ‘anha bahawa suatu malam Rasulullah s.a.w. terbangun daripada tidur lalu menyebut “Subhanallah” dan baginda bersabda:
“Berapa banyak fitnah yang telah turun pada malam ini! Berapa banyak khazanah yang telah dibuka pada malam ini! Bangunlah wanita yang ada di dalam ruang lingkup ini kerana kebanyakkan wanita yang berpakaian di dunia ini akan bertelanjangan pada Hari Kiamat!”
(Bukhari Jilid 1, ms. 22)


Read more: http://ismadiyusuf.blogspot.com/2010/08/wanita-sebesar-besar-fitnah-wanita.html#ixzz1KhHWrTSE

No comments:

Post a Comment